M61 019

M61.019
Nohab
 
Főbb adatok:

 
 
 
  
 
   

Az 1960-as évek elején a MÁV-nál a nem villamosított fővonalakon számos vontatási feladat (nagytömegű gyors-és tehervonatok továbbítása) már csak nehézséggel volt megoldható. A hazai járműipar ebben az időben még nem volt felkészülve a nagyteljesítményű dízelmozdonyok gyártására. Több nyugati gyártó cég közül a svéd Trollhattan-i "Nydquist och Holm (NOHAB) cég mozdonyára esett a választás, mely 1960-ban a Budapesti Nemzetközi Vásár keretében a Nyugati pályaudvaron bemutatkozott be. 1963-64-ben 20 db jármű állt forgalomba, melyek közül kettő 1989-ig kormányzati járműként közlekedett.

A mozdonyba egy 1435 kW teljesítményű, 16 hengeres, kétütemű, az amerikai General Motors cég által gyártott dízelmotort építettek. A villamos hajtású dízelmozdonnyal hajtott főgenerátor termeli a két forgóvázba beépített, hat egyenáramú vontatómotor hajtásához szükséges villamosenergiát. A vontatómotorok fogaskerék-áttétellel hajtják a kerékpárokat. A személyszállító vonatok fűtéséhez szükséges gőzt egy Vapor típusú, olajtüzelésű, önműködő üzemű gőzfeljesztő termeli. A vonalvillamosítást követően a személykocsik gőzfűtő-berendezését kiszerelték, és a M61-eseket villamosan fűteni tudó mozdonyok váltották le.

Az M61.019 Nohab dízelmozdony napjainkban első sorban áruszállító vonatok továbbításában teljesít szolgálatot.
M61 019 - mavrailtours.hu